Przeczytaj w
10 min
No i klapa – Twoja nowo zakupiona motoryzacyjna perełka okazała się fiaskiem. Ukryte usterki techniczne, zajęcie przez komornika czy brak aktualnego przeglądu to tylko niektóre wady, jakie możesz zauważyć po zakupie auta. Co wtedy? Po rozczarowaniu przychodzi czas na frustrację, a zaraz po niej – na działanie. Podpowiemy Ci, w jakich sytuacjach możesz zwrócić kupiony samochód, ile masz na to czasu i co warto wiedzieć, zanim przedstawisz swoje roszczenia sprzedawcy.
Zależy od powodu, dla którego chcesz to zrobić. Na pewno nie jest łatwo oddać pojazd bez podania istotnej przyczyny (bo np. kupiłeś je pod wpływem emocji lub pilnie potrzebujesz gotówki), a gwarancja zwrotu auta w ciągu 7 dni to mit powielany przez wielu internautów. Co mówi UOKiK? Według przepisów tylko w przypadku sprzedaży internetowej lub poza lokalem masz prawo do odstąpienia od umowy kupna samochodu w ciągu 14 dni. Na zwrot pojazdu masz z kolei nieco więcej czasu, ale uwaga – sprzedaż samochodu odbywa się zazwyczaj stacjonarnie, a wtedy przepis o 14 dniach nie obowiązuje. Wciąż mowa tu o zwrocie towaru bez podania przyczyny – inaczej jest, kiedy zauważysz wadę techniczną lub prawną, która uniemożliwia Ci bezpieczne korzystanie z pojazdu. Co wtedy?
W razie niezgodności z umową tzn. w przypadku wykrycia usterki, prawo staje po Twojej stronie. Jeśli auto ma wadę, o której nie poinformował Cię sprzedawca, masz pełne prawo do zwrotu samochodu na zasadzie rękojmi. Co więcej, możesz też żądać obniżenia ceny auta, wymianę albo usunięcie wad, których nie byłeś świadomy w momencie transakcji.
Co z terminami? Przepisy mówią jasno, ile masz czasu na zwrot samochodu używanego z tytułu rękojmi. Sprzedający ponosi odpowiedzialność za wady fizyczne i prawne przez 2 lata od dnia podpisania umowy. Ty masz z kolei obowiązek, by zgłosić wadę jak najszybciej od wykrycia – najlepiej w ciągu miesiąca. Ale spokojnie. Prawo przewiduje też sytuacje, w których sprzedający celowo wprowadzi się w błąd, np. cofając licznik. Wtedy mówimy o wadzie zatajonej podstępnie, a tu rękojmia obowiązuje bezterminowo. Wskazówka: nie próbuj samodzielnie naprawiać auta. Wprowadzenie jakichkolwiek zmiana sprawi, że trudniej będzie Ci je zwrócić – kto uwierzy, że usterka była tam wcześniej i nie powstała przez Twoje majsterkowanie?
Kupiłeś samochód i chcesz go zwrócić? Zasady są podobne niezależnie od tego, czy to pojazd od autoryzowanego dealera, czy osoby prywatnej. Podstawą jest tu pisemnie złożona reklamacja, najlepiej wysłana listem poleconym. Określ w niej, kiedy zauważyłeś wady i precyzyjnie je opisz. Przedstaw też żądania, np. zwrot całej kwoty zakupu. Sprzedający ma 14 dni na odpowiedź – przy czym może zaproponować Ci bezpłatną naprawę usterek, zamiast zwrotu pieniędzy. Warto pamiętać, że przepis ten dotyczy także zakupu nowego samochodu z salonu. Zwrot na zasadzie rękojmi, nie zawsze jest taki prosty. Kiedy nie możesz zwrócić wadliwego samochodu?
Gdy sprzedający poinformował Cię o wszystkich wadach i byłeś w pełni świadom stanu technicznego auta – chyba że odkryjesz usterkę, którą zataił sprzedawca.
Gdy wada wynika ze zużycia pojazdu.
Co to dla Ciebie oznacza? Zanim podpiszesz umowę, dokładnie sprawdź auto zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. A jeśli nie do końca wiesz, na co zwrócić uwagę, wybierz się na przegląd techniczny. Dzięki temu będziesz wiedział, co kupujesz.
Co sprawdzają podczas przeglądu i ile to kosztuje w 2023 roku? 🡰 przeczytaj!
Nie męcz się ze zwrotem samochodu używanego i kupuj tylko ze sprawdzonych źródeł. Na Car&More starannie selekcjonujemy auta, zanim włączymy je do oferty. Dlatego współpracujemy tylko ze sprawdzonymi dealerami aut używanych. Liczą się dla nas m.in.:
minimalny przebieg,
pełna historia serwisowa i gwarancyjna,
perfekcyjny stan techniczny i wizualny.
Koniec z obawami o wady samochodu. Na karcie produktu umieszczamy szczegółowe informacje o stanie technicznym auta. Załączamy też pakiet zdjęć, które dokładnie zobrazują Ci auto. Nie lubisz formalności? Idealnie. Z Car&More wszystko załatwisz online, bez wychodzenia z domu. Wybierzesz swoje wymarzone auto, a my dostarczymy Ci je prosto pod drzwi! Dosłownie! Dodatkowo oferujemy Ci możliwość dokonania zwrotu auta kupionego na Car&More po zakończeniu umowy leasingu. Możesz wymienić go na inny model z naszej oferty lub po prostu zrezygnować.